Alfa Crosswagon Q4  1.9 JTD 150 KM

alfaAlfa z napędem na cztery koła to pogromca śliskich, zaśnieżonych czy zalodzonych ulic. Crosswagon pozwala zapomnieć o trudnościach zimy, daje wiele przyjemności z jazdy i  jest nadal pięknym, komfortowym włoskim samochodem.

Nadwozie i wnętrze

Stylistycznie Alfa Romeo jest nadal wzorem do naśladowania. Uterenowiona wersja modelu 156 Sportwagon nazwana Crosswagon ma piękną sylwetkę z charakterystycznym grillem. Crosswagon ma zmienione zderzaki i progi z metalowymi osłonami. Podniesione o 6,5 cm zawieszenie i wielkie 17-calowe koła. Nie bez powodu Włosi mówią o Crosswagonie – multistrada. To podwyższone kombi ma nadal agresywny sportowy charakter.

crosswagonWewnątrz, jak to w Alfie, najwyższej jakości materiały, piękne, okrągłe zegary, z obudowami skierowanymi w stronę kierowcy, sportowa, obciągnięta skórą kierownica, aluminiowe nakładki na pedały. Profilowane fotele zapewniają odpowiednie trzymanie na zakrętach, a na brak miejsca narzekać nie można. Do tego niezły sprzęt audio i automatyczna dwustrefowa klimatyzacja – pełen komfort.  Ze względu na zastosowanie tylnego napędu bagażnik nie zachwyca pojemnością – do dyspozycji mamy tylko 360 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do 1180 litrów.

 Silnik i skrzynia biegów

Crosswagon dostępny jest tylko z jednym silnikiem. Jest  to wysokoprężna jednostka napędowa JTD o pojemności 1.9 litra i mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy to aż 305 Nm przy 2000 obr./min. Dzięki tym osiągom silnik zestopniowany z krótką sześciobiegową skrzynią pozwala na dynamiczna jazdę, a dzięki swej elastyczności nie zmusza do nieustannej zmiany biegów. Predkoć maksymalna Crosswagona to 192 km/h. Przyspieszanie od 0 do 100 km trwa 10,5 sekundy

Średnie spalanie to około 8 litrów ON, co jednak przy właściwościach jezdnych prowokujących do nadużywania pedału gazu i konieczności napędzania czterech kół jest zrozumiałe.

 Zawieszenie i komfort jazdy

Układ jezdny Crosswagona dostosowano do potrzeb jazdy po lekkich bezdrożach. Zawieszenie podwyższono o 6,5 cm, są też amortyzatory o zwiększonym skoku. Dzięki tym zmianom auto prowadzi dobrze po polnych drogach, a i na asfalcie narzekać nie można. Crosswagon jest stabilny i komfortowy. Największą jednak zaletą Crosswagona jest rozwiązanie napędu na cztery koła. Włoscy konstruktorzy nie poszli na skróty i nie zastosowali często stosowanego w tego typu konstrukcjach  – tańszego co prawda – systemu Haldex, opartego na sprzęgle lepkościowym, który dopędza  tylko tylne koła w razie potrzeby. W Crosswagonie jest  świetnie działający stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen C, preferującym napęd na tylne koła. W normalnych warunkach na tył trafia 58 procent momentu obrotowego, a 42 procent na przód. Proporcje te mogą się zmieniać od 80 procent na tył do 60 na przód. Nie wchodząc w dywagacje techniczne, dotąd nie wymyślono chyba niczego lepszego. Jazda po zaśnieżonych i śliskich drogach Crosswagonem to niesamowita frajda, pomijając już o niebo lepsze bezpieczeństwo i kontrolę nad samochodem. Auto ma nieprawdopodobną wręcz przyczepność i trakcję. Po wyłączeniu (a może raczej znieczuleniu systemu stabilizacji toru jazdy) Crosswagon pozwala na jazdę kontrolowanymi poślizgami. Dzięki przewadze napędu na tył wychodzi z zakrętów z lekką i dającą się kontrolować nadsterownością, uwielbianą przez kierowców o sportowym zacięciu. W zimowych warunkach auto pokonuje trasę i łuki z prędkościami i pewnością nieosiągalną dla innych pojazdów.  Świetnie działają również hamulce zaadoptowane ze sportowego modelu GTA.

 Wyposażenie i cena

Wyposażenie standardowe auta tej klasy co Crosswagon jest niemal kompletne – od sześciu poduszek powietrznych, przez pełna elektrykę, dwustrefową klimatyzację po czujnik cofania. Ceny zaczynają się od 117 tys. zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *