Alfa Crosswagon Q4  1.9 JTD 150 KM

alfaAlfa z napędem na cztery koła to pogromca śliskich, zaśnieżonych czy zalodzonych ulic. Crosswagon pozwala zapomnieć o trudnościach zimy, daje wiele przyjemności z jazdy i  jest nadal pięknym, komfortowym włoskim samochodem.

Nadwozie i wnętrze

Stylistycznie Alfa Romeo jest nadal wzorem do naśladowania. Uterenowiona wersja modelu 156 Sportwagon nazwana Crosswagon ma piękną sylwetkę z charakterystycznym grillem. Crosswagon ma zmienione zderzaki i progi z metalowymi osłonami. Podniesione o 6,5 cm zawieszenie i wielkie 17-calowe koła. Nie bez powodu Włosi mówią o Crosswagonie – multistrada. To podwyższone kombi ma nadal agresywny sportowy charakter.

crosswagonWewnątrz, jak to w Alfie, najwyższej jakości materiały, piękne, okrągłe zegary, z obudowami skierowanymi w stronę kierowcy, sportowa, obciągnięta skórą kierownica, aluminiowe nakładki na pedały. Profilowane fotele zapewniają odpowiednie trzymanie na zakrętach, a na brak miejsca narzekać nie można. Do tego niezły sprzęt audio i automatyczna dwustrefowa klimatyzacja – pełen komfort.  Ze względu na zastosowanie tylnego napędu bagażnik nie zachwyca pojemnością – do dyspozycji mamy tylko 360 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do 1180 litrów.

 Silnik i skrzynia biegów

Crosswagon dostępny jest tylko z jednym silnikiem. Jest  to wysokoprężna jednostka napędowa JTD o pojemności 1.9 litra i mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy to aż 305 Nm przy 2000 obr./min. Dzięki tym osiągom silnik zestopniowany z krótką sześciobiegową skrzynią pozwala na dynamiczna jazdę, a dzięki swej elastyczności nie zmusza do nieustannej zmiany biegów. Predkoć maksymalna Crosswagona to 192 km/h. Przyspieszanie od 0 do 100 km trwa 10,5 sekundy

Średnie spalanie to około 8 litrów ON, co jednak przy właściwościach jezdnych prowokujących do nadużywania pedału gazu i konieczności napędzania czterech kół jest zrozumiałe.

 Zawieszenie i komfort jazdy

Układ jezdny Crosswagona dostosowano do potrzeb jazdy po lekkich bezdrożach. Zawieszenie podwyższono o 6,5 cm, są też amortyzatory o zwiększonym skoku. Dzięki tym zmianom auto prowadzi dobrze po polnych drogach, a i na asfalcie narzekać nie można. Crosswagon jest stabilny i komfortowy. Największą jednak zaletą Crosswagona jest rozwiązanie napędu na cztery koła. Włoscy konstruktorzy nie poszli na skróty i nie zastosowali często stosowanego w tego typu konstrukcjach  – tańszego co prawda – systemu Haldex, opartego na sprzęgle lepkościowym, który dopędza  tylko tylne koła w razie potrzeby. W Crosswagonie jest  świetnie działający stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen C, preferującym napęd na tylne koła. W normalnych warunkach na tył trafia 58 procent momentu obrotowego, a 42 procent na przód. Proporcje te mogą się zmieniać od 80 procent na tył do 60 na przód. Nie wchodząc w dywagacje techniczne, dotąd nie wymyślono chyba niczego lepszego. Jazda po zaśnieżonych i śliskich drogach Crosswagonem to niesamowita frajda, pomijając już o niebo lepsze bezpieczeństwo i kontrolę nad samochodem. Auto ma nieprawdopodobną wręcz przyczepność i trakcję. Po wyłączeniu (a może raczej znieczuleniu systemu stabilizacji toru jazdy) Crosswagon pozwala na jazdę kontrolowanymi poślizgami. Dzięki przewadze napędu na tył wychodzi z zakrętów z lekką i dającą się kontrolować nadsterownością, uwielbianą przez kierowców o sportowym zacięciu. W zimowych warunkach auto pokonuje trasę i łuki z prędkościami i pewnością nieosiągalną dla innych pojazdów.  Świetnie działają również hamulce zaadoptowane ze sportowego modelu GTA.

 Wyposażenie i cena

Wyposażenie standardowe auta tej klasy co Crosswagon jest niemal kompletne – od sześciu poduszek powietrznych, przez pełna elektrykę, dwustrefową klimatyzację po czujnik cofania. Ceny zaczynają się od 117 tys. zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *