Fiat Panda 4×4

panda 4x4Panda z napędem na cztery koła radzi sobie w terenie lepiej od niejednego SUV-a, a jest przy tym znacznie tańsza. Zalety Pandy 4×4 widać zwłaszcza w zimie. Zaśnieżone, oblodzone drogi to żywioł tego samochodu.

Nadwozie i wnętrze

panda 4Panda 4×4 różni się od standardowej wersji już na pierwszy rzut oka. Jest wyższa (dodatkowe 5 centymetrów prześwitu). Samochód ma inny przedni zderzak, plastikowe nakładki na nadkola, większe koła. Wnętrze Pandy jest funkcjonalne i praktyczne. Zastosowanie napędu na cztery koła i konieczność upchnięcia pod  podłogą tylnego mostu nie zmniejszyła prawie bagażnika. Ma on pojemność około 200 litrów, jednak zamiast koła zapasowego jest tylko zestaw naprawczy.

Silnik i skrzynia biegów

Silnik o pojemności 1.2 i mocy 60 KM jest dla auta z napędem na cztery koła za słaby. Samochód jest cięższy, napęd powoduje zwiększenie oporów toczenia i potrzebuje znacznie większej mocy.

Przyspieszanie od 0 do 100 km trwa aż 20 sekund, a prędkość maksymalna to 145 km/h. Do tego auto pali średnio – wg producenta – 6,6 l na trasie i 7,9 l benzyny w cyklu miejskim. Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silnika na wysokich obrotach i wpływa znacznie na zwiększenie zużycia paliwa. Praca skrzyni biegów bez zarzutów.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie zwykłej Pandy przekonstruowano do potrzeb napędu 4 x 4. Z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, co poprawiło tłumienie nierówności. Zawieszenie podniesiono o 5 centymetrów, a podwozie w miejscach narażonych na uszkodzenia osłonięto płytami. Dzięki tym zabiegom i niewielkiej masie Panda 4×4 dobrze radzi sobie w terenie. Niejeden kierowca SUV-a chyłkiem wycofałby się z przeszkód, które dzielny fiacie pokonuje bez problemu. Normalnie napęd jest na przód, a dopiero przy wystąpieniu poślizgu przednich kół za pomocą sprzęgła wiskotycznego dopędzany jest tył. Śnieżna zima daje możliwości docenienia Pandy 4×4. Auto jest stabilne, doskonale przyspiesza na śliskiej i oblodzonej nawierzchni,   zostawiając zwykłe auta daleko w tyle. Również głęboki śnieg (oczywiście z zachowaniem granic rozsądku) nie sprawia Pandzie wielkich kłopotów. Sprawdziliśmy. Panda 4×4 jest w stanie niemal dotrzymywać kroku prawdziwym terenówkom.

Cena

Najtańsza Panda z napędem 4×4 to wydatek około 45 tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *